pon, 11 sie 2025

02:32:02 CET

Logo

Ustalam lokalizację…

Pobieram pogodę…



Gospodarka :

CPK do 2031 roku, 2 tysiące kilometrów nowych linii kolejowych i zamknięcie Lotniska Chopina – ambitny plan prezydencki na nowoczesną komunikację w Polsce

Czas czytania:
CPK do 2031 roku, 2 tysiące kilometrów nowych linii kolejowych i zamknięcie Lotniska Chopina – ambitny plan prezydencki na nowoczesną komunikację w Polsce

Prezydent Karol Nawrocki prezentuje pierwszy duży projekt infrastrukturalny: Centralny Port Komunikacyjny i nowe linie Kolei Dużych Prędkości mają zmienić oblicze transportu w Polsce. Co czeka podróżnych w najbliższej dekadzie? Przeczytaj, jak te zmiany wpłyną na codzienne życie i kształt gospodarki.

Przełomowa inwestycja w polską komunikację: CPK i nowe linie kolejowe do 2031 roku

Nowy projekt ustawy, podpisany przez Prezydenta Karola Nawrockiego, może całkowicie zrewolucjonizować polski system transportowy. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – kluczowy element tego planu – ma zostać oddany do użytku już do końca grudnia 2031 roku. Równolegle przewidziane jest wybudowanie około 2 tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych, przystosowanych do pociągów o prędkości nawet 250 km/h. To największy od dekad projekt infrastrukturalny w Polsce, mający nie tylko przyspieszyć podróżowanie po kraju, ale również wzmocnić pozycję Polski na europejskiej mapie logistycznej i gospodarczej.

Zamknięcie Lotniska Chopina i otwarcie na nowe możliwości

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych założeń projektu jest planowane zamknięcie Lotniska Chopina w Warszawie do końca 2032 roku. Zgodnie z nowymi przepisami cały cywilny ruch lotniczy ma zostać przeniesiony do CPK pod Baranowem. Ten krok wpisuje się w szerszą strategię centralizacji transportu lotniczego i kolejowego – rozwiązanie to wzbudza jednak liczne dyskusje. Decydenci tłumaczą, że dzięki temu możliwe będzie lepsze skomunikowanie całego kraju przy jednoczesnym odciążeniu stolicy z ruchu lotniczego. Nowy port ma docelowo obsługiwać nawet 34 miliony pasażerów rocznie i być przygotowany do dalszej rozbudowy, jeśli będzie tego wymagał rynek.

Koleje Dużych Prędkości – rewolucja w podróżowaniu między polskimi miastami

Kluczowym elementem projektu są Koleje Dużych Prędkości (KDP), które skrócą czasu przejazdu między największymi aglomeracjami. Przygotowania do budowy tunelu w Łodzi oraz nowych linii Warszawa-Łódź mają zakończyć się do końca 2030 roku. Po oddaniu do użytku kolejowego „kręgosłupa” nowego systemu, podróż z Warszawy do Łodzi trwać ma nie dłużej niż 40 minut, zaś z Poznania do stolicy – zaledwie 1 godzinę 40 minut. Projektem objęto również miasta dotąd komunikacyjnie wykluczone, jak Kalisz, Płock czy Grudziądz. Taka inwestycja ma nie tylko promować mobilność, ale także stymulować rozwój regionalny oraz przyciągać inwestorów do mniejszych ośrodków.

Nowe finansowanie, wyzwania i zabezpieczenia

W projekcie ustawy przewidziano znaczące finansowanie budowy CPK i towarzyszących inwestycji ze skarbowych papierów wartościowych na poziomie co najmniej 66,18 mld zł do 2032 roku, nie licząc środków już uwzględnionych w obowiązujących uchwałach rządu. Szacowany całkowity koszt wszystkich inwestycji związanych z CPK do 2032 roku może wynieść 131,7 mld zł. Co ważne, projekt ustawy przewiduje zakaz dofinansowywania przewoźników lotniczych przez państwo i jednostki samorządu terytorialnego. To odpowiedź na ryzyko nieuprawnionej pomocy publicznej, co już kilkukrotnie wzbudzało wątpliwości zarówno polskich, jak i unijnych regulatorów. W dokumencie znalazło się też miejsce na plany budowy infrastruktury intermodalnej, węzłów cargo oraz hubów logistycznych – rozwiązania kluczowe dla nowoczesnej gospodarki opartej na szybkim przepływie towarów i ludzi.

Proces realizacyjny i perspektywy na przyszłość

Obecnie trwają przygotowania niezbędnych dokumentów projektowych dla elementów lotniskowych i kolejowych. Spółka CPK odebrała już projekty terminali i dworców, a kolejne postępowania przetargowe mają zostać rozstrzygnięte do końca 2025 roku. Wśród nich znalazł się m.in. system obsługi bagażu oraz dokumentacja dla infrastruktury towarzyszącej, jak wieże kontroli ruchu, bazy utrzymania i zaplecze administracyjne. Termin uzyskania decyzji lokalizacyjnych oraz pozwoleń na budowę został wyznaczony na drugą połowę dekady. Zarządcy zapewniają, że prowadzą szeroko zakrojoną współpracę z samorządami, aby linie kolejowe docierały do wszystkich miast powyżej 50 tys. mieszkańców i niwelowały społeczne wykluczenie komunikacyjne, zwłaszcza na wschodzie kraju.

Ambitny plan z potencjałem na zmiany gospodarcze i społeczne – podsumowanie

Realizacja prezydenckiego projektu ma szansę stać się jednym z najważniejszych wydarzeń infrastrukturalnych ostatnich dekad. Centralny Port Komunikacyjny i rozbudowana sieć Kolei Dużych Prędkości mogą na trwałe odmienić sposób podróżowania po Polsce, zmniejszając różnice między regionami, przyspieszając rozwój gospodarczy i ułatwiając dostęp do pracy oraz nauki. Wdrażanie tych inwestycji to jednak nie tylko szansa, ale również ogromne wyzwanie – logistyczne, techniczne i społeczne. Ostateczne powodzenie projektu zależeć będzie od spójnej współpracy władz centralnych, samorządów, partnerów zagranicznych oraz odpowiedniego zabezpieczenia finansowego. Jeśli wszystkie założenia uda się zrealizować, Polacy już za kilka lat będą mogli korzystać z nowoczesnych, szybkich i komfortowych połączeń, a Polska wskoczy do europejskiej czołówki pod względem mobilności i infrastruktury komunikacyjnej.

Wiedz więcej
Pride of Poland bez fajerwerków? Szef KOWR wyjaśnia kulisy wyboru koni na prestiżową aukcję w Janowie Podlaskim
Unia Europejska zatwierdza wypłatę 3,2 mld euro dla Ukrainy: Kulisy trudnej decyzji