śr, 13 sie 2025

23:21:25 CET

Logo

Ustalam lokalizację…

Pobieram pogodę…



Gospodarka :

PKP Intercity przyspiesza: przetarg na pociągi 320 km/h już w 2025 roku!

Czas czytania:
PKP Intercity przyspiesza: przetarg na pociągi 320 km/h już w 2025 roku!

Nowa era kolei w Polsce zbliża się wielkimi krokami – PKP Intercity w przyszłym roku ogłosi przetarg na dostawę superszybkich pociągów osiągających prędkość 320 km/h. To ogromny krok w kierunku Kolei Dużych Prędkości, który zrewolucjonizuje podróże między polskimi miastami. Sprawdź, jak te zmiany wpłyną na komfort, czas przejazdu i rozwój krajowej kolei.

PKP Intercity przyspiesza: przetarg na pociągi 320 km/h już w 2025 roku!

Nowe rozdanie na polskich torach – szybsze niż kiedykolwiek

PKP Intercity przygotowuje się do przełomowej zmiany w polskiej kolei. W przyszłym roku spółka ogłosi przetarg na dostawę 26 superszybkich pociągów, które będą kursować z prędkością do 320 km/h. To ogromny krok ku budowie prawdziwego systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP), który ma na stałe odmienić krajobraz transportu kolejowego w Polsce. Przetarg przewiduje także opcję zamówienia kolejnych 20 składów, a firmy oferujące pojazdy o jeszcze wyższych osiągach – przekraczających 320 km/h – będą miały przewagę w postępowaniu. Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, nowe pociągi to przede wszystkim krótszy czas podróży między największymi miastami kraju, ale również wyzwania energetyczne i infrastrukturalne. Co dokładnie zmieni się po wprowadzeniu pociągów KDP i na czym polega rewolucja, którą planują PKP Intercity i CPK?

Kolej Dużych Prędkości – trasa „Y” i strategiczne połączenia

Kluczową inwestycją, dla której powstają szybkie pociągi, jest tzw. linia „Y” – system tras łączących Warszawę przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z Wrocławiem i Poznaniem, przez Sieradz. To właśnie na tej trasie mają kursować nowe składy, przewożąc dziennie nawet 100 pociągów, co przyczyni się do rekordowych rocznych wyników – ponad 12 milionów kilometrów pokonanych przez pociągi rocznie. Projekt ma przynieść nie tylko znaczne skrócenie czasu podróży – przykładowo, przejazd z Warszawy do Wrocławia miałby zająć niecałe 2 godziny – ale też pozwolić na lepszą integrację regionalnych rynków pracy i łatwiejszy dostęp do usług czy edukacji. Modernizacja infrastruktury pod kątem prędkości 350 km/h, na jaką będą przystosowane nowe tory, to inwestycja na dekady, a szacunki pokazują, że KDP może znacząco pobudzić nie tylko mobilność, ale i krajową gospodarkę.

Czy superszybka kolej jest droga? Spojrzenie na koszty i dostępność

Wprowadzenie pociągów jeżdżących z prędkościami do 320 km/h oznacza także nowe wyzwania, jeśli chodzi o koszty operacyjne i ceny biletów. Jak zaznaczył wiceminister Malepszak, wyższe prędkości wiążą się z większym zużyciem energii elektrycznej, co wpływa na koszt przejazdu. Szacunki wskazują jednak, że bilety na trasie KDP będą droższe przeciętnie o zaledwie 8 złotych względem obecnych, podczas gdy pasażerowie zaoszczędzą wartościowy czas. Dla porównania – składy mogące maksymalnie osiągnąć 250 km/h byłyby niewystarczające, by realnie skrócić czas przejazdu do poziomu konkurencyjnego z ofertą lotniczą czy samochodową. Warto zauważyć, że eksperci branży transportowej uważają taki poziom cen za akceptowalny społecznie, zwłaszcza przy wzrastającej wygodzie i strategicznej wartości szybkich połączeń.

PKP Intercity – rekordy frekwencji i plany rozwoju floty

Plany rozwoju szybkich połączeń wpisują się w dynamiczny rozwój PKP Intercity, które nie tylko notuje historyczne rekordy frekwencji, ale też realizuje szeroko zakrojone inwestycje taborowe. Tylko w 2024 roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów – o 15% więcej niż rok wcześniej, a prognozy na bieżący rok są jeszcze ambitniejsze i mówią o 88 mln przewiezionych osób. Do 2030 roku Intercity planuje przekroczyć poziom 110 mln pasażerów rocznie. Już wcześniej spółka uruchomiła przetarg na 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości do 200 km/h, z opcją dokupienia kolejnych 30 składów. W postępowaniu udział biorą światowi giganci branży taborowej – Alstom i Stadler. Nowe inwestycje mają na celu zapewnienie nie tylko ekspresowych przejazdów na nowoczesnych trasach KDP, ale również wzrost komfortu codziennych podróży.

Szybka kolej bliżej niż myślisz – co zmieni się dla pasażerów?

Wizja podróży z Warszawy do Wrocławia lub Poznania w czasie 2 godzin stopniowo przestaje być futurystycznym marzeniem. Dzięki inwestycjom PKP Intercity realne staje się szybkie, punktualne i wygodne przemierzanie Polski. Modernizowana infrastruktura, nowoczesne składy i konsekwentny wzrost liczby pasażerów – to wszystko wpływa nie tylko na poprawę codziennych doświadczeń podróżnych, lecz także ma potencjał do zmniejszenia korków na drogach i ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Ekspresowa kolej to też motor napędowy dla ośrodków regionalnych, które będą mogły liczyć na większą dostępność kadry oraz łatwiejszy dostęp do metropolitalnych usług czy wydarzeń kulturalnych. Dla wielu osób szybkie połączenia okażą się alternatywą dla krótkich przelotów lotniczych, szczególnie w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej.

Podsumowanie: Przyszłość transportu szynowego w Polsce zaczyna się dziś

Ogłoszenie przetargu na superszybkie pociągi to początek nowego rozdziału w historii polskiego transportu publicznego. Ambitny projekt KDP stawia Polskę w gronie krajów gotowych na kolejowe przyspieszenie i nową jakość podróży. Inwestycje w nowoczesny tabor, rozbudowane linie i rosnąca popularność kolei mają szansę zmienić sposób, w jaki Polacy przemieszczają się po kraju. To również sygnał dla branży transportowej i samorządów, że szybka kolej to nie tylko prestiż, ale przede wszystkim impuls rozwoju gospodarczego, społecznego i środowiskowego. Warto zatem śledzić nadchodzące rozstrzygnięcia przetargowe – od nich zależy kształt polskich torów na długie lata.

Wiedz więcej