sob, 16 sie 2025

01:24:30 CET

Logo

Ustalam lokalizację…

Pobieram pogodę…



Kultura :

Polski pianista ambasadorem japońskiego miasta: kultura ponad Chopinem

Czas czytania:
Polski pianista ambasadorem japońskiego miasta: kultura ponad Chopinem

Ignacy Lisiecki, uznany polski pianista, został mianowany Ambasadorem Turystyki i Kultury Yanagawy w Japonii. Jak zamierza promować kulturę polską daleko poza utartymi szlakami?

Nadzwyczajna nominacja: Ignacy Lisiecki ambasadorem Yanagawy

31 lipca 2025 roku Ignacy Lisiecki, polski pianista i aranżer, został oficjalnie mianowany Ambasadorem Turystyki i Kultury Miasta Yanagawa w południowej Japonii. Wyboru dokonał burmistrz miasta, Hisashi Matsunaga, biorąc pod uwagę szeroką działalność muzyczną artysty w regionie. To pierwsza taka nominacja dla Polaka na japońskiej ziemi, podkreślająca zacieśnienie polsko-japońskich relacji kulturalnych. Yanagawa, znana z malowniczych kanałów i wyjątkowej atmosfery, przez ostatnie lata umacnia swój wizerunek jako centrum kulturalne Kiusiu. Lisiecki nie ukrywa, że traktuje tę funkcję nie tylko jako osobisty zaszczyt, lecz także wyzwanie oraz ogromną szansę na promocję polskiej kultury – szczególnie tej mniej znanej, wykraczającej poza skojarzenie Polski wyłącznie z muzyką Fryderyka Chopina.

Hakushu Hall Ensemble: most międzykulturowy

Od 2023 roku Lisiecki pełni funkcję dyrektora artystycznego Hakushu Hall Ensemble w nowoczesnej sali koncertowej Suito Yanagawa. Zespół skupia uznanych muzyków, takich jak koncertmistrzowie Konzerthaus Berlin i Tokyo Yomiuri Symphony, a także artystów z Sendai Philharmonic i Kyushu Symphony Orchestra. Zadaniem Lisieckiego jest nie tylko dbanie o repertuar, ale przede wszystkim inicjowanie premier nowych kompozycji zamawianych u twórców z Japonii i Europy. Każdy sezon artystyczny dedykowany jest muzyce z określonego regionu świata — dotąd dominowały inspiracje Europą Wschodnią, Wiedniem czy Ameryką Północną. Artysta zapowiada, że rok 2026 poświęcony zostanie brytyjskim kompozytorom, upamiętniającym 50. rocznicę śmierci Benjamina Brittena. Dzięki działalności Ensemble, mieszkańcy i turyści odwiedzający Yanagawę mają okazję doświadczyć różnorodności globalnej sztuki, co przekłada się także na wzrost zainteresowania miastem.

Yanagawa: serce kultury i turystyki na Kiusiu

Yanagawa, położona w prefekturze Fukuoka, słynie nie tylko z sieci kanałów – zwanych czasem „Wenecją Japonii” – ale również z wyśmienitej kuchni, a zwłaszcza lokalnej specjalności: unagi, czyli węgorza. Miasto ma bogate dziedzictwo literackie i historyczne, będąc miejscem narodzin poety Hakushu Kitahary, uznawanego za symbol japońskiej liryki XX wieku. Władze Yanagawy postrzegają muzyczne projekty Lisieckiego jako szansę na przyciągnięcie turystów nie tylko z Japonii, ale także z Korei Południowej, Chin czy Hongkongu, biorąc pod uwagę strategiczne położenie miasta na trasie azjatyckich szlaków kulturalnych. Lisiecki w szczególności chce rozwijać wymianę młodzieży humanistycznej między Polską i Japonią oraz stworzyć most między społecznościami dwóch odległych krajów, oparty na sztuce, edukacji i dialogu międzykulturowym.

Promocja polskiej muzyki i współczesnych twórców

Lisiecki konsekwentnie podkreśla, że celem jego aktywności jest popularyzacja szerokiego spektrum polskiej kultury muzycznej. Prócz Chopina w repertuarze pojawiają się dzieła Szymanowskiego, Pendereckiego oraz kompozytorów młodego pokolenia, takich jak Paweł Hendrich czy Dariusz Przybylski. Współpraca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym oraz Instytutem Adama Mickiewicza owocuje obecnością polskiej muzyki na japońskich scenach oraz wydawnictwach nutowych, czego przykładem jest pierwsza kompletna edycja dzieł Szymanowskiego przygotowywana we współpracy z Lisieckim. Artysta często podkreśla, że polska kultura w Japonii zyskuje coraz większą rozpoznawalność – poza muzyką, popularnością cieszą się teatr Tadeusza Kantora czy poezja Wisławy Szymborskiej tłumaczona na język japoński. Ta wielowymiarowa promocja przekłada się na nową jakość w odbiorze polskiego dziedzictwa kulturalnego w Azji.

Droga artystyczna Lisieckiego: od Warszawy po Tokio

Ignacy Lisiecki ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Piotra Palecznego, a następnie kontynuował edukację w renomowanej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze oraz na tokijskim Tokyo University of Arts w dziedzinie dyrygentury. Dzięki wsparciu stypendiów rządów Polski, Japonii i Niemiec miał szansę rozwinąć międzynarodową karierę, nagrać albumy dla takich labeli jak Sony Music czy Dux Records i koncertować w najważniejszych salach, m.in. NOSPR, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Konzerthausie w Berlinie czy Tokyo Metropolitan Theater. Doceniany zarówno w kraju, jak i za granicą, w 2010 roku otrzymał wyróżnienie Ministra Kultury za zasługi w promocji polskiej kultury. Wciąż koncertuje w Polsce, a już 12 września wystąpi na festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem.

Kultura bez granic: nowe perspektywy dla polsko-japońskich relacji

Działalność Ignacego Lisieckiego w Yanagawie udowadnia, że współpraca kulturalna pomiędzy Polską a Japonią może wykraczać daleko poza ramy jednego kompozytora czy jednego gatunku muzycznego. Konsekwentne poszerzanie repertuaru o dzieła różnych pokoleń polskich kompozytorów nie tylko promuje nasze dziedzictwo na Dalekim Wschodzie, ale także otwiera drzwi do obustronnej wymiany kulturalnej, edukacyjnej i turystycznej. Mianowanie Lisieckiego Ambasadorem Kultury oraz Turystyki to dowód uznania nie tylko dla jego osobistych zasług, ale także dla siły oddziaływania polskiej kultury na świecie. Dzięki jego pasji i wizji, mieszkańcy Azji odkrywają bogactwo rodzimych tradycji muzycznych Polski – nie tylko tych spod znaku Chopina. Przykład Lisieckiego daje nadzieję na dalszy rozwój kontaktów na wielu płaszczyznach i inspiruje kolejne pokolenia artystów do odważnej współpracy międzynarodowej.

Wiedz więcej