czw, 9 paź 2025

13:06:03 CET

Logo

Ustalam lokalizację…

Pobieram pogodę…



Gospodarka :

Polska wyprzedzi Europę? Minister zapowiada kolej szybszą niż TGV!

Czas czytania:
Polska wyprzedzi Europę? Minister zapowiada kolej szybszą niż TGV!

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłasza ambitny plan: Polska będzie miała najszybszą kolej dużych prędkości w Europie. Przedstawiamy szczegóły tej rewolucji.

Kolej dużych prędkości: nowa wizja polskiej infrastruktury

Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i towarzyszącej mu kolei dużych prędkości to jeden z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak po ostatnim posiedzeniu Rady Gabinetowej wyraził zdecydowaną pewność, że Polska nie tylko dogoni inne kraje Unii Europejskiej pod względem szybkości podróży koleją, ale je wyprzedzi. Wypowiedzi ministra potwierdzają, że planowana jest budowa linii kolejowych, które osiągną prędkości do 350 km/h, czyniąc je najszybszymi na kontynencie. Zapewnienie o priorytecie inwestycji potwierdzają także liczne raporty rządowe oraz komunikaty Ministerstwa Infrastruktury. Projekt jest częścią szeroko zakrojonej strategii, która ma na celu nie tylko zwiększenie mobilności społeczeństwa, ale również przyczynić się do rozwoju gospodarczego i poprawy atrakcyjności inwestycyjnej całego kraju.

Najważniejsze założenia projektu CPK i kolei dużych prędkości

Program CPK zakłada powstanie centralnego węzła komunikacyjnego, zlokalizowanego pomiędzy Warszawą a Łodzią, oraz nowego, ultra-nowoczesnego lotniska zdolnego do obsługi nawet 34 milionów pasażerów rocznie. Równolegle do portu lotniczego mają powstać linie kolejowe „Y”, które połączą główne polskie miasta, m.in. Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. W planach jest, aby pierwsze odcinki – przede wszystkim Warszawa – CPK – Łódź – zostały oddane do użytku już w 2032 roku. Kluczowe znaczenie ma tutaj prędkość – pociągi mają poruszać się z prędkością docelową od 300 do 350 km/h. Takie parametry przewyższają obecnie większość europejskich sieci, w tym słynne francuskie TGV czy niemieckie ICE, gdzie maksymalne prędkości rzadko przekraczają 320 km/h.

Korzyści dla pasażerów i gospodarki

Szybsza kolej to nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także możliwość efektywniejszego wykorzystania czasu wolnego i pracy. Według informacji przekazanych przez resort infrastruktury przejazd z Warszawy do Poznania ma zajmować poniżej 100 minut, a z Warszawy do nowego CPK – nawet tylko 15–17 minut. Takie skrócenie czasów przejazdu uczyni komunikację międzymiastową znacznie bardziej atrakcyjną niż podróże samochodem. Inwestycja ta przyniesie także wiele pozytywnych skutków gospodarczych – pobudzi rynek pracy, zwiększy potencjał eksportowy i ułatwi inwestycje zagraniczne. Budowa oraz przyszłe zarządzanie pozostaną w polskich rękach, co według ministra Klimczaka gwarantuje, że wszystkie zyski oraz know-how pozostaną w kraju.

Wyzwania i harmonogram realizacji

Choć wizja ultraszybkiej kolei jest niezwykle atrakcyjna, projekt niesie za sobą liczne wyzwania. Ogromna skala inwestycji, wymogi techniczne dotyczące tras szybkich kolei oraz koordynacja zmodernizowanych węzłów komunikacyjnych to tylko początek listy zadań. Budowa centralnego lotniska oraz pierwszego odcinka KDP wystartuje według planu w 2026 roku i potrwa co najmniej do 2032, kiedy planowane jest uruchomienie zarówno lotniska, jak i odcinka kolejowego Warszawa – CPK – Łódź. Pełna realizacja kluczowych linii do Poznania i Wrocławia zaplanowana jest na 2035 rok. Pod względem finansowym projekt oceniany jest na ponad 130 miliardów złotych. Ważnym aspektem jest również zapewnienie, że lotniska regionalne nie ucierpią na korzyść centralnego portu – to jedno z zobowiązań obecnego rządu.

Perspektywy rozwoju transportu w Polsce

Połączenie nowoczesnej infrastruktury lotniczej z rozbudowaną siecią kolei dużych prędkości to strategiczny krok ku przyszłości. Planowana sieć ma nie tylko skrócić dystanse wewnątrz kraju, ale również lepiej zintegrować Polskę z europejskim systemem transportowym, czyniąc ją kluczowym punktem tranzytowym. Przyjęty model inwestycyjny oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne mają zapewnić, że Polska stanie się jednym z liderów w zakresie transportu publicznego, stawiając na zrównoważony rozwój, innowacje oraz integrację regionalną. Jeśli rządowe plany zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem, polska kolej dużych prędkości może stać się wzorem dla innych państw, a CPK – wizytówką XXI-wiecznego transportu w Europie.

Wiedz więcej