Unikatowa makieta warszawskiego metra z lat 50. wraca na aukcję!

Niezwykle rzadki model wagonu metra z lat 50. pojawił się na aukcji internetowej, wzbudzając ogromne zainteresowanie wśród miłośników transportu kolejowego. Chociaż oferta zniknęła w tajemniczych okolicznościach, eksperci nie tracą nadziei, że makieta znajdzie nowego właściciela, który zadba o jej renowację.
Historyczna makieta metra na sprzedaż
Na jednej z popularnych aukcji internetowych pojawiła się unikatowa makieta wagonu warszawskiego metra z lat 50. XX wieku. Niezwykle rzadki obiekt wzbudził ogromne zainteresowanie wśród kolekcjonerów i fanów transportu. Jakub Jastrzębski, znawca historii warszawskiego metra i autor książki poświęconej tej tematyce, opowiedział o aukcji i kulisach odkrycia makiety. Początkowo wyceniona na 2,4 tysiąca złotych, cena modelu szybko wzrosła do 170 tysięcy złotych, zanim oferta zniknęła z platformy aukcyjnej.
Specyfikacja i historia makiety
Makieta stanowi jedną trzecią planowanego wagonu, który miał mieć 18-19 metrów długości. Zaprojektowana była w 1953 roku w Poznaniu zarówno do testów technologicznych, jak i do zaprezentowania mieszkańcom Warszawy, jak będzie wyglądało ich metro. Luis Jastrzębski podkreśla, że choć to jedynie model w skali 1:1 części wagonu, jego wartość historyczna jest nie do przecenienia. Powstanie makiety zbiegło się w czasie z realizowanym wówczas projektem budowy warszawskiego metra, którego historia była pełna zwrotów akcji.
Kulisy decyzji o wstrzymaniu budowy metra
Projekt budowy warszawskiego metra zapoczątkowano w 1949 roku jako strategiczną inicjatywę wykorzystującą północ-południe (Żoliborz-Mokotów) oraz na kierunku wschód-zachód, z możliwością przeprawy przez Wisłę. W 1953 roku projekt został wstrzymany z uwagi na trudności techniczne i finansowe. Pomimo wysiłków realizacyjnych, komorę rozjazdową i część tunelu zalano wodami gruntowymi. Historia metra nabrała tempa dopiero ponownie w latach 90.
Co dalej z makietą?
Jakub Jastrzębski wyraził nadzieję, że makieta zostanie odnowiona i trafi do którejś z instytucji zajmujących się historią transportu. Mimo że obecny właściciel początkowo był nieświadomy jej wartości, podjął decyzję o nawiązaniu kontaktu z Muzeum Kolejnictwa oraz Metrem Warszawskim. Rzeczniczka Metra Warszawskiego potwierdziła próbę kontaktu w sprawie makiety, która, jak podkreślają eksperci, jest unikalnym skarbem i świadectwem czasów minionych.
Podsumowanie
Unikatowa makieta wagonu metra z lat 50. ma szansę na powrót do życia, dzięki zaangażowaniu pasjonatów historii kolejnictwa oraz instytucji, które potencjalnie mogą ją zaadoptować. Przyszłość modelu, choć na razie nieosądzona, może przyczynić się do jej renowacji i zachowania dla przyszłych pokoleń jako fragmentu dziedzictwa technicznego Warszawy.