czw, 9 paź 2025

16:58:56 CET

Logo

Ustalam lokalizację…

Pobieram pogodę…



Kraj :

Specustawa na horyzoncie: rząd przyspiesza budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Czas czytania:
Specustawa na horyzoncie: rząd przyspiesza budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma umożliwić szybszą realizację Drogi Czerwonej – kluczowej inwestycji dla portu w Gdyni i komunikacji regionu Pomorza.

Dlaczego powstaje specustawa dotycząca Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona od lat pojawia się w debacie publicznej jako jedna z najważniejszych pomorskich inwestycji drogowych. Ma ona połączyć port w Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta (S6), ułatwiając szybki transport towarów i poprawiając dostępność regionu. Dotychczas realizacja projektu natrafiała na liczne przeszkody – formalne, finansowe i środowiskowe, a czas prowadzenia inwestycji był nieakceptowalnie długi dla jednostek samorządu i przedsiębiorców związanych z portem. Resort infrastruktury, jak przekazał wiceminister Stanisław Bukowiec, opracowuje specustawę, która ma umożliwić uproszczoną i przyśpieszoną ścieżkę legislacyjną, eliminując część biurokratycznych barier, w tym w zakresie pozyskiwania decyzji środowiskowych oraz nabywania gruntów pod inwestycję. Ranga inwestycji oraz strategiczne znaczenie portu dla gospodarki narodowej przyczyniły się do uznania tego odcinka za priorytet rządowych działań.

Znaczenie inwestycji dla portu w Gdyni i Pomorza

Droga Czerwona będzie kluczowym łącznikiem obsługującym ruch z i do portu w Gdyni, a więc także dla samego bezpieczeństwa i efektywności transportu ładunków do jednego z największych portów morskich Polski. Portal Gdynia.pl podkreśla, że inwestycja ta jest istotna nie tylko gospodarczo, ale i strategicznie: przez port przechodzą nie tylko towary cywilne, ale także wyposażenie wojskowe w ramach sojuszy międzynarodowych. Usprawnienie komunikacji i poprawa przepustowości mają realnie wpływać na wzrost konkurencyjności regionu i całej polskiej gospodarki morskiej. Po zakończeniu inwestycji, transport ciężki zostanie wyprowadzony poza centrum Gdyni, co przyniesie wymierne korzyści także mieszkańcom miasta w postaci mniejszego natężenia ruchu i poprawy jakości powietrza.

Skokowy wzrost kosztów, nowe wyzwania i rządowe plany finansowania

Według wiceministra Bukowca po weryfikacji założeń koszt przedsięwzięcia wzrósł z 2 mld zł aż do około 4,5 mld zł. Tak wysokie nakłady wymuszą szeroką współpracę rządu z podmiotami krajowymi i pozyskiwanie funduszy z różnych źródeł, w tym środków unijnych. Duże inwestycje drogowe są obecnie jednym z filarów rządowego programu rozwoju infrastruktury, w ramach którego kontynuowane są także inne kluczowe projekty, jak Beskidzka Droga Integracyjna (szacowany koszt 8 mld zł), Zachodnia Obwodnica Szczecina (ok. 7 mld zł) czy domknięcie warszawskiego ringu drogowego. Specustawa pozwoli nie tylko szybciej przeprowadzić wszystkie formalności, ale też ograniczyć ryzyko dalszego wzrostu kosztów wynikających z opóźnień oraz inflacji w sektorze budowlanym, co jest dziś realnym problemem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Systemowe zmiany i nowe narzędzia dofinansowania inwestycji

Poza kwestiami prawnymi, rząd zamierza wprowadzić szereg mechanizmów wspierających finansowanie modernizacji infrastruktury. Obejmują one m.in. coroczne rozszerzanie systemu poboru opłat dla ciężarówek i autobusów oraz wykorzystanie funduszy z Krajowego Planu Odbudowy. W roku 2024 Polska uzyskała z KPO 320 mln zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wymiany tachografów dla przewoźników, co poprawi nadzór nad ruchem drogowym i bezpieczeństwo przewozów. Środków unijnych rząd zamierza szukać także na realizację inwestycji, takich jak Droga Czerwona. Resort infrastruktury planuje wprowadzić narzędzia systemowo zwiększające skuteczność planowania i budowy nowych inwestycji, zwłaszcza w kluczowych węzłach kraju i dużych aglomeracjach, jak Trójmiasto czy Warszawa.

Nowe przepisy dla bezpieczeństwa: fotoradary i odpowiedzialność właścicieli pojazdów

W ramach zmian legislacyjnych przewidzianych na najbliższe miesiące, resort chce zaostrzyć kary wobec właścicieli pojazdów niewskazujących kierowcy, który dopuścił się wykroczenia drogowego. Obecnie, według danych Ministerstwa Infrastruktury, około 40–45% wykroczeń rejestrowanych przez fotoradary kończy się bez wymierzenia mandatu wskutek niewskazania winnego. Nowe przepisy mają sprawić, że to właściciel pojazdu będzie co do zasady ponosił odpowiedzialność za niezidentyfikowanie sprawcy wykroczenia. To rozwiązanie ma ułatwić egzekwowanie prawa i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, co jest zgodne ze standardami stosowanymi już w wielu państwach Unii Europejskiej. Jednocześnie rząd zapowiada utrzymanie wysokiego priorytetu dla modernizacji i rozbudowy najstarszych fragmentów autostrad oraz dróg ekspresowych.

Co oznaczają te zmiany dla mieszkańców i gospodarki?

Budowa Drogi Czerwonej oraz zapowiadane zmiany legislacyjne to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, lecz także w przyszłość Pomorza i całej Polski. Skuteczne połączenie portu w Gdyni z krajową siecią drogową poprawi płynność transportu, ograniczy korki i pozwoli na rozwój branży logistycznej, co przełoży się na miejsca pracy i rozwój regionu. Usprawnienia w systemie karania wykroczeń drogowych korzystnie wpłyną na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Choć finansowanie tak kosztownych projektów zawsze rodzi wyzwania, wypracowywanie specjalnych instrumentów prawnych i korzystanie z funduszy UE zwiększa szansę na ich terminową realizację. W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych inwestycje takie jak Droga Czerwona zyskują fundamentalne znaczenie, wyznaczając nowe standardy funkcjonowania infrastruktury w Polsce.

Wiedz więcej